3. Hostel - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Casper Gras - WaarBenJij.nu 3. Hostel - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Casper Gras - WaarBenJij.nu

3. Hostel

Door: Casper Gras

Blijf op de hoogte en volg Casper

01 Februari 2015 | Denemarken, Kopenhagen

Mijn eerste blogpost sinds dat ik ben aangekomen in Kopenhagen. De eerste elf dagen heb ik in een hostel doorgebracht maar ik ben sinds vrijdag 30 januari weer woonachtig waar ik mijn uitwisselingsperiode heb gewoond, Dortheavej 17 te Kopenhagen. Verder zal ik melden wat de ik de afgelopen periode heb beleefd.
Maandag 19 januari was het dan echt de dag dat ik vloog naar Kopenhagen. Ik werd weggebracht door ouders, Martijn en Manon en dat was best een raar gevoel. Niet alleen zal ik ze een tijd niet zien maar ook was het teken dat ik ging beginnen aan een nieuw avontuur. Ingecheckt en toen was het wachten op het vliegtuig. Deze had bijna 1.5 uur vertraging door de mist. Later dan gepland vloog ik naar Kopenhagen en ik landde rond half acht i.p.v. zes uur. Gewacht op me bagage en toen naar het hostel, midden in het centrum van Kopenhagen. Hier ingecheckt en me bagage in een kluis gestopt want je weet maar nooit. Erg lekker geslapen!
Woensdag begon ik om negen uur met drie dagen introductie. Dit begon met een presentatie van de directeur van de universiteit. In zijn presentatie werd vermeld dat er in 2014 ruim 1400 aanmeldingen waren geweest voor de drie master programma’s en dat er uiteindelijk maar 450 zijn toegelaten. Iets waar ik erg blij mee ben! Nadat de presentatie was afgelopen, ging ik mijn nieuwe klas ontmoeten doormiddel van diverse spelletjes en opdrachten. Zo blijkt dat ik de jongste en tevens de langste ben van de klas. De klas bestaat ongeveer uit 40 personen en merendeel komt uit Denemarken. Maar ik zit ook met twee Duiters, een Oostenrijkse, een Braziliaan, een Amerikaanse, een IJslander en een Noorse in de klas. Ook varieerde de leeftijd en de studierichtingen erg! Al met al een erg gevarieerde groep. Donderdag en vrijdag waren ook introductie dagen en dit werd afgesloten met een feest op vrijdagavond in de studentenbar van de school. Prima vermaakt!
De momenten dat ik niet op school was, was ik veel te vinden in het hostel. Omdat ik hier lang heb gezeten, heb veel mensen ontmoet en dit gebeurde vaak tijdens het gratis avondeten elke avond. Ik heb wat foto’s toegevoegd ter illustratie ;-). Uit de vele ontmoetingen bleek dat veel mensen in hetzelfde bootje zaten als ik, wachten tot dat ze naar hun verblijf mochten. Maar geen van allen blijft hier langer dan een semester. Vele nationaliteiten gesproken en ik kwam veel Australiërs en Amerikanen tegen en hier ook diverse dingen mee gedaan waaronder één (lees meer) alcoholische versnaperingen genuttigd. Ook ontmoette ik een Nederlandse barvrouw en heb ik tips van haar gekregen omdat zij het hier al kent. Netwerken is ook hier erg belangrijk!
Dinsdag ging ik met een groepje naar het internationale huis van Kopenhagen om me aan te melden bij de Deense overheid. Als dit eenmaal is gebeurd, kan ik mijn CPR aanvragen. Dit nummer is het BSN nummer van Denemarken dus erg belangrijk. Vorige keer moest ik lang wachten op dit nummer maar omdat ik al eens hier ben geweest hoeft het dit keer niet lang te duren, hoop ik. Ik moest lang wachten tot dat ik geholpen werd maar de koffie was gratis.
Woensdag 28 januari was dan mijn eerste lesdag en ik was al vroeg op school zodat ik me kon voorbereidingen op de les. Het college ging over IT systemen, hoe te communiceren met techneuten en Data Flow Diagrammen, wat ik al had gehad op school. Het college was erg interessant en na twee uur, moesten we in groepjes opdrachten maken. Nadat het college was afgelopen bleef ik op school voor een multiculturele avond wat werd georganiseerd voor internationale studenten zodat ze de Denen beter leerde kennen. Ook veel handige tips ontvangen en gratis broodjes gehad. Daarna vroeg naar bed want donderdag stond om acht uur (!) het volgende college op het programma. Dit college ging over organisaties en hoe dit het beste te leiden. Na vier uur was het college over en ik bleef langer op school zodat ik mijn noties kon verwerken. Daarna naar het hostel gegaan om mijn spullen te pakken omdat ik voor de laatste keer ging slapen in het hostel!
Vrijdag 30 januari was dan de dag waarvan ik wist dat zou komen, ik kon eindelijk mijn sleutel ophalen! Ik was ik vroeg opgestaan om de laatste spullen in te pakken en uit te checken. Ik checkte kwart op zeven uit en was voor achten al op de locatie waar ik mijn sleutel kon ophalen. Normaal gesproken moest ik tot negen uur hebben gewacht maar ik kreeg direct al mijn sleutel overhandigd waar ik erg blij mee was omdat ik om twaalf uur weer les had. Naar het appartement gegaan om tas en koffer uit te pakken om daarna naar school te gaan voor de les. Deze les introduceerde het vak wat ons gaat leren hoe complexe informatie te presenteren is en hoe dit in te delen. Het examen zal uiteindelijk bestaan uit een onderzoek en het presenteren van een controversieel digitaal onderwerp. Ik vond het erg wazig maar ik heb de hoop dat dit duidelijk wordt gedurende de lessen.
Ik was erg blij dat ik eindelijk in mijn kamer kon omdat elf dagen alles delen met andere personen teveel van het goede was. Elk moment van de dag geluid om je heen en personen is wennen en niet fijn. Toch heb ik het erg leuk gehad en daarvoor wil ik iedereen bedanken! Ook heb ik wat foto's geplaatst waar ik die tijd heb gezeten.

Tot de volgende blogpost!

  • 10 Februari 2015 - 19:16

    Christa :

    Leuk om je verhalen te lezen casper! Heel veel plezier daar!;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Casper

Welkom op mijn profiel, Ik zal zo nu en dan een update doen waarin ik vertel over mijn avonturen hier in Denemarken. Ik woon hier omdat ik mijn master diploma aan de IT University of Copenhagen wil halen. Mocht je vragen hebben, stel ze gerust!

Actief sinds 05 Aug. 2013
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 24769

Voorgaande reizen:

19 Januari 2015 - 04 Februari 2017

Master in Kopenhagen

18 Augustus 2013 - 17 Januari 2014

Halfjaar studeren in Kopenhagen

Landen bezocht: