4. Update vanuit Kopenhagen - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Casper Gras - WaarBenJij.nu 4. Update vanuit Kopenhagen - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Casper Gras - WaarBenJij.nu

4. Update vanuit Kopenhagen

Door: Casper Gras

Blijf op de hoogte en volg Casper

24 Februari 2015 | Denemarken, Kopenhagen

Het is weer een tijdje geleden maar hier is weer een update vanuit Kopenhagen maar sinds mijn laatste update heb ik weer veel beleefd. Zo ben ik lid geworden van de studenten zwemclub en zijn de eerste drie weken college erg interessant.

Vorige week, 14/15 februari was de stad opgeschrikt door drie aanslagen. Sindsdien is de sfeer in Kopenhagen erg veranderd en het heeft zijn impact gehad op de stad. De politie is erg alert en is zichtbaar te zien. De buurt waarin ik woon was zondag helemaal ontregeld omdat de dader zich in de buurt schuil hield. Hij is hier ook neergehaald waardoor hele straten waren afgezet voor onderzoek. Mijn huisgenoten en ik gingen gezamenlijk boodschappen doen maar er hing een rare sfeer en we konden zelfs niet naar het centrum komen omdat de verbindingsweg was afgezet. Gelukkig is de sfeer nu een stuk maar er is nog steeds veel blauw op straat te zien. Hopelijk zal dit snel minder worden.

Ik woon nu drie weken samen met een Hongaar en een Engelsman en dat is best gezellig. We helpen elkaar met diverse dingen en het gaat heel gemoedelijk. Zo koken we af en toe voor elkaar wat erg lekker en gezellig is. Beide hebben een baan in de horeca waardoor ze een ander leef ritme hebben. Soms word ik daarom ook wakker om twee uur nachts omdat ze dan thuis komen. Maar ik mag niet klagen, in het hostel was dit vele malen erger :). Ook vind ik het fijn om weer zelf dingen te doen in plaats van dat het geregeld word voor je. Zo ben ik erg creatief met pasta maken wat soms voor rare gezichten zorgt bij me huisgenoten :P.

Sinds twee weken ben ik weer lid van de studenten zwemvereniging. Dit is een mooie uitlaatklep na een lange dagen op de universiteit. Ik kan elke dag zwemmen als ik wil en dit kan in drie verschillende zwembaden, afhankelijk van de dag. De eerste training had ik op 17 dinsdag en dit was meteen een mooie binnenkomer na vier weken niet gezwommen te hebben: 2.7 kilometer met veel sprintjes. Na de training was het leuk om bekende gezichten weer te zien en te spreken en ook nieuwe gezichten te ontmoeten. Donderdag sluit de mijn lange dag af met een training die begint om 20.50 tot 22 en dit is meestal een keuze training: sprint of focus op lange afstanden. Vrijdag wordt de week afgesloten met een zware training die om 18 uur begint. De eerste keer had ik me hierin vergist en kwam ik 19 uur binnen. Foutje en ik kwam dus een uur later binnen. Ondanks dit was het een best korte maar lekkere training.

De schoolweek begint altijd goed omdat ik elke maandag vrij ben. Ik heb echter de vrije dag nodig om de hele week voor te bereiden met lezen van lesstof en wetenschappelijke artikelen. Deze teksten zijn lastig om direct te snappen dus veelal lees ik ze twee keer. Dit is zeker wennen in vergelijking met het HBO. Elke dinsdag begin ik om tien uur met colleges over wetenschap en hoe dit te beoordelen. Het leert ons kritisch nadenken over de verschillende perspectieven, vooroordelen en achtergronden van de schrijvers. Na afloop van het college staat een werkcollege op het programma waarin de artikelen worden gepresenteerd door groepjes. Dit gebeurt om en om, dus ikzelf moet ook tweemaal met een groep, een tekst presenteren. Deze presentaties helpen zeker met het begrijpen van de teksten en ook de discussies die ontstaan, helpen erg. De colleges op woensdag beginnen pas om 12 uur, dus probeer ik altijd eerder op school te zijn om te werken aan de opdrachten. Ook wordt veelal afgesproken op woensdagen om te werken aan de vele groepsopdrachten die we moeten doen. Het college zelf gaat over de beginselen van IT en dit is nodig omdat de klas erg divers is en niet iedereen dezelfde kennis heeft over IT. Na het college, staat een werk college op het programma waarin de theorie wordt toegepast in (verplichte) opdrachten. De donderdagen beginnen standaard om acht uur met colleges over hoe bedrijven te analyseren met diverse modellen en theorieën. Dit om uiteindelijk een business plan te schrijven voor een (bestaand) bedrijf. Ik heb mij ook weer aangemeld Deense lessen en deze worden gegeven op donderdag van twee tot half vijf. Dit is dus de langste dag voor mij en het is weer inkomen omdat ik geen Deens heb gehad voor een jaar. De vrijdagen beginnen om twaalf uur met practicums van het vak op dinsdag. Ook staan vaak gast colleges op het programma die duidelijkheid geven over de geleerde theorie. Maar omdat het einde van de week is, zijn het niet de meest productieve uurtje van de week. De week word afgesloten met een biertje in de bar van de universiteit. Dit is een mooie manier om de schoolweek af te sluiten met studiegenoten. Ik heb me ook aangemeld als vrijwilliger om te helpen in de studentenbar omdat dit een mooie manier is om mensen te leren kennen en betrokken te zijn bij de universiteit.

De vrijdag bars zijn ook een mooie gelegenheid om klasgenoten te leren kennen en nieuwe inzichten te verkrijgen. De klas is erg gezellig en sociaal en de meeste blijven na de les plakken voor een biertje (of meer) en dit maakt het erg leuk en gezellig. Ook wordt er veel initiatief genomen met het organiseren van evenementen zoals karten, sushi maken of een “Tour de Chambre”. Dat laatste was op vrijdag de 13de en we gingen als klas van woning naar woning onder het genot van alcoholische versnaperingen. Elke woning had wat bedacht om de sfeer te verhogen zoals een quiz over klasgenoten en een beerpong competitie. Het was erg gezellig en gelukkig hebben we de foto’s nog :).

Al met al waren het erg drukke maar leuke eerste weken hier in Kopenhagen en ben ik erg blij dat ik deze stap heb genomen. Tot de volgende ronde!

  • 24 Februari 2015 - 17:26

    Buurvrouw Otten:

    Hallo Casper heel erg leuk om je verslag te lezen je maakt wel heel wat mee' vooral met die aan slagen lijkt me best wel angstig. Ook leuk dat je daar op zwemmen zit ik vind alles maar heel flink wat je allemaal doet. Tot de volgende keer. Groetjes buurman en buurvrouw Otten

  • 24 Februari 2015 - 21:46

    Marijke :

    Hoi Casper,

    Ik heb wel aan je gedacht, dat was een heftige start van jouw verblijf in Kopenhagen! In Nederland kwam behalve de grote ellende wel ook de eensgezindheid van de Denen in hun protest tegen de terreur goed over. Hopelijk wordt het inderdaad weer wat minder blauw op straat en kan je straks in rustigere straten van het eerste lentezonnetje genieten. Leuk om over je studie, sport en studentenleven te lezen, geniet ze! Groetjes, Marijke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Casper

Welkom op mijn profiel, Ik zal zo nu en dan een update doen waarin ik vertel over mijn avonturen hier in Denemarken. Ik woon hier omdat ik mijn master diploma aan de IT University of Copenhagen wil halen. Mocht je vragen hebben, stel ze gerust!

Actief sinds 05 Aug. 2013
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 24721

Voorgaande reizen:

19 Januari 2015 - 04 Februari 2017

Master in Kopenhagen

18 Augustus 2013 - 17 Januari 2014

Halfjaar studeren in Kopenhagen

Landen bezocht: