7. Studentenleven in Kopenhagen - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Casper Gras - WaarBenJij.nu 7. Studentenleven in Kopenhagen - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Casper Gras - WaarBenJij.nu

7. Studentenleven in Kopenhagen

Door: Casper Gras

Blijf op de hoogte en volg Casper

10 Juni 2015 | Denemarken, Kopenhagen

Na bijna twee maanden eindelijk de tijd gevonden om me blog weer eens bij te werken. Ik had hier niet eerder tijd voor gevonden door de drukte van voornamelijk schoolactiviteiten. Daarnaast heb ik nog andere dingen beleefd waar ik het over zal hebben in deze update. Veel plezier met het lezen!

De voornaamste reden waarom ik niet eerder mijn blog heb kunnen updaten waren de vele schoolverplichtingen. Voor alle drie de vakken moest ik deadlines halen waarbij documenten ingeleverd moesten worden. Dit zorgde voor vele lange dagen/nachten.
Mijn eerste deadline was op 11 mei en dit hield een business plan in. In dit plan moest ik een zelfgekozen bedrijf analyseren op diverse punten zoals de markt waarin zij actief zijn, de interne middelen en hun strategie. Ik had mijn oude werkgever SaaSplaza gekozen omdat ik hier nog veel over wist en dit het eenvoudiger maakte. Gedurende het semester had ik er regelmatig aan gewerkt maar vlak voor de deadline besloot ik veel dingen te veranderen. Dit zorgde ervoor dat ik een aantal lange dagen heb gemaakt om de deadline te halen, waarvan de langste 16 uur (!) was. Gelukkig de deadline wel op tijd gehaald.
De daaropvolgende deadline was negen dagen later en dit was voor het sociale wetenschapsvak. Dit was een groepsproject waarin we een controversieel onderwerp moesten onderzoeken door gebruik te maken van digitale tools wat o.a. Twitter data en wetenschappelijke artikelen analyseerde. Het onderwerp was Uber, de taxidienst, vanwege het feit dat dit veel verschillende partijen zich in mengen waardoor het veel in het nieuws is. Mijn team was divers qua achtergronden wat goed was omdat we er op verschillende manieren naar het onderwerp keken. Ook was het erg gezellig wat ook belangrijk was en dit het prettig maakte om samen te werken. De negen dagen waren lang omdat we nog veel werk moesten verzetten en dit zorgde voor vele nachtelijke uurtjes. Uiteindelijk allemaal gehaald en ook erg tevreden over het eindresultaat.
Mijn laatste deadline was op 29 mei en dit was voor het IT vak. Dit examen was individueel en bestond uit een case met daarbij zeven vragen. De case ging over het ontwikkelen van een systeem waarin geregistreerd kon worden wat voor apparaten er waren uitgeleend aan studenten en leraren, wat zij wat nodig hadden voor studie, lesgeven of onderzoek. Tijdens dit examen was ik thuis vanwege me kleine ‘vakantie’ van 21 mei tot en met 2 juni. Tussen het weerzien van familie en vrienden, had ik het examen gemaakt en nu afwachten of dit heeft gewerkt.

Komende twee weken staan twee mondelingen op het programma wat twee zal gaan over twee ingeleverde documenten. Mijn eerste mondeling zal gaan over het business plan wat ik heb ingeleverd en deze staat gepland voor morgen, de 11de van juni. Een week later heb ik de mondeling over Uber. Voor morgen heb ik me goed voorbereid en ik verwacht hier geen problemen mee. Voor de andere echter wel omdat dit een groepsmondeling is en deze 1,5 uur duurt (!). We moeten dit dus erg goed voorbereiden en hopen op het beste. Voor het IT vak heb ik geen mondeling dus dat betekent dat ik moet afwachten hoe dat is gegaan. Maar ik heb het vertrouwen dat ik alles heb gehaald wat betekent dat ik na de 18de vrij ben :)

Tussen de eerste en tweede deadline had ik twee gasten over vanuit Nederland: Martijn en Manon. Zij kwamen met Hemelvaart mij voor een aantal dagen opzoeken en dit was erg gezellig. Ze vlogen woensdagavond en ik had ze opgehaald van het vliegveld en naar mijn appartement begeleid. Op Hemelvaartsdag heb ik ze door een deel van Kopenhagen geleid en dit was erg gezellig en het weer was prima. In de avond lekker rustig een filmpje gekeken nadat Manon zich had uitgesloofd in de keuken. Vrijdag had ik met mijn team afgesproken om te werken aan het project en toen gingen M&M winkelen in een overdekt winkelcentrum, vlakbij mijn universiteit. Rond vieren was ik klaar met het project en haalde ik M&M op om een drankje te doen in de studentenbar. Na een pizza te hebben gegeten vond Manon het welletjes voor de dag. Martijn en ik bleven echter in de bar omdat het erg gezellig was. Nadat ik Manon de route had uitgelegd gingen de drankjes er erg snel in die avond. Rond twaalven gingen we naar huis met een aantal souvenirtjes (glazen, hoeden en bieropeners). Manon moest zich wakker houden omdat ze ons binnen moest laten en na een erg lang Zaans kwartiertje kwamen we thuis. Zaterdag de rest van de stad laten zien en ook nog Tivoli, een pretpark midden in de stad, bezocht. In de avond uiteten geweest bij het restaurant waar me Roemeense huisgenoot werkt en toen lekker thuis een film gekeken. Zondag stond de wekker vroeg omdat M&M weer rond tienen terugvlogen naar Nederland. Bedankt voor de leuke tijd!

Zoals ik in mijn laatste blogupdate schreef was ik opzoek naar een studentenbaan. Bij dezen kan ik melden dat ik ben aangenomen en dat ik komende vrijdag mijn contract onderteken. Het betreft een baan waarbij ik systeemdocumentatie ga updaten van de diverse systemen die de connectie vormen tussen de bank en grote klanten. Ik kijk hier erg naar uit omdat het goed voor mijn ervaring is en ik dit misschien wel wil gaan doen nadat ik afgestudeerd ben. Ik zal dus tijdens de zomervakantie veel werken. Daarnaast kreeg ik te horen dat ik nog een half jaar kan blijven wonen in de kamer waar ik nu zit. Hier ben ik erg blij mee want dit scheelt heel wat gedoe met verhuizen en papierwerk. Mijn twee huisgenoten hebben ook te horen gekregen dat zij mogen blijven dus hopelijk blijven we bij elkaar wonen.

Nadat mijn tweede deadline was ingeleverd was het tijd voor een beetje ontspanning. Eerst had de studentenbar een “handin bar” georganiseerd waarbij ik dienst had. Dit was erg geslaagd en ik was rond zessen thuis, na wat andere bars te hebben bezocht. De dag erna vloog ik terug naar Nederland voor een kleine vakantie. Vrijdag tot en met zondagavond was het tijd voor het traditionele Pinkstertoernooi in Hagen, Duitsland, wat weer erg gezellig was. Daarna mijn IT examen gemaakt en veel vrienden gezien. Deze week thuis was echter chaotisch omdat een oom maandags in het ziekenhuis werd opgenomen. Dit kwam erg onverwachts en het ging erg snel omdat hij vrijdag er niet meer was… Dinsdag was de ceremonie en dit was er eentje die ik niet snel vergeet omdat hij totaal anders was dan andere die ik heb meegemaakt. Na de ceremonie was het alweer over met de kleine vakantie en vloog ik naar huis.

Thuisgekomen in Kopenhagen, was het tijd voor meer ontspanning. Er werd een groot straatfestival georganiseerd wat erg leuk was. Veel gezien en gelopen en ook nog naar Zweden geweest, was het afgelopen dagen weer terug naar het normale leven: school. Druk aan het voorbereiden voor mijn twee mondelingen. Daarna hopelijk vakantie, waarin ik nog niet veel heb gepland, behalve het werken. Mijn ouders zijn momenteel ook in Denemarken voor hun vakantie en ik ben van plan om ze op te zoeken.

Tot de volgende ronde, hopelijk zal deze wat sneller zijn dan de bijna twee maanden die ik over deze heb gedaan ;)

  • 11 Juni 2015 - 20:58

    Mark:

    Well , I did not understood a single word , klootzak :D

  • 14 Juni 2015 - 19:10

    Gre.Otten:

    Hallo Casper.
    Go Casper ik vind dat je het heel goed doet alleen heb je wel een heel druk leven.
    Wij zijn 15 dagen naar Turkije geweest heerlijk zijn Vrijdag 12 juni weer thuis gekomen
    maar we vinden het hier heel koud momenteel brand de kachel het is ook een hele
    om schakeling van 34 gr naar 16 gr. Als je naar Pa en Ma gaat doe ze de groeten we
    hebben elkaar niet meer gesproken, nou Casper heel veel succses met je studie.
    Groetjes buurman en BUURVROUW OTTEN

  • 14 Juni 2015 - 21:31

    Martha Kuijper:

    was op achter dus vanavond 2blogs gelezen. Je zeg wat doe jij vreselijk veel op een dag hoe doe je dat allemaal. Maar wel erg leuk om het allemaal te lezen. Gelukkig werk en nog je appartement heel veel succes met alles en als je weer een keer in de buurt ben , ALTIJD WELKOM. Doei doei

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Casper

Welkom op mijn profiel, Ik zal zo nu en dan een update doen waarin ik vertel over mijn avonturen hier in Denemarken. Ik woon hier omdat ik mijn master diploma aan de IT University of Copenhagen wil halen. Mocht je vragen hebben, stel ze gerust!

Actief sinds 05 Aug. 2013
Verslag gelezen: 513
Totaal aantal bezoekers 24765

Voorgaande reizen:

19 Januari 2015 - 04 Februari 2017

Master in Kopenhagen

18 Augustus 2013 - 17 Januari 2014

Halfjaar studeren in Kopenhagen

Landen bezocht: