11. Oktober - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Casper Gras - WaarBenJij.nu 11. Oktober - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Casper Gras - WaarBenJij.nu

11. Oktober

Door: Casper Gras

Blijf op de hoogte en volg Casper

29 Oktober 2015 | Denemarken, Kopenhagen

Het is alweer eind oktober en het is een ruime maand geleden dat ik mijn laatste update heb geplaatst. Het werd dus eens tijd om mijn ervaringen te delen met jullie. Het was afgelopen maand erg druk geweest met school, werk en er was hoog bezoek vanuit Nederland. Veel plezier met het lezen.

De tiende schoolweek zit er alweer op en dat betekend dat de examens er aankomen. In de laatste twee lesweken kan ik merken dat de examens eraan zitten te komen. Professoren die steeds nadrukkelijker dingen vragen en ook bezig zijn met de schema’s voor de mondelingen. Ik heb twee mondelingen van de vakken Digital Change Management en Enterprise Services. Dit zijn mondelingen van elk 20 minuten waarin de stof word behandeld. Dit zal compleet willekeurig gaan dus ik kan me alleen maar goed voorbereiden. Voor de andere twee moet ik een document uploaden. Het Critical Big Data Management examen zal bestaan uit twee delen: een deel wat het proces beschrijft van de drie projecten en het ander deel moet ik een van de topics behandelen die in de les behandeld zijn. Voor het laatste vak, Innovation in Technology and Society, moet ik een onderwerp kiezen en deze analyseren met de lesstof. De deadlines voor de verslagen zijn eerste week januari en de mondelingen zijn tweede week. Het gaat dus geen rustige kerstvakantie worden ben ik bang voor… Ook ben ik afgelopen maand diverse keren gecontacteerd door een aantal oud klasgenoten van twee jaar geleden om te vragen wat mijn ervaringen zijn met mijn opleiding. Dit omdat zij ook deze willen gaan doen.

Elk jaar wordt in Kopenhagen een cultuurnacht georganiseerd. Dit was dit jaar 9 oktober en ik was samen met vrienden in de stad te vinden. We begonnen op school omdat dat makkelijk was en daar veel te doen was vanwege de vele projecten van de studenten. Ook hebben we het concertgebouw, de Deense publieke omroep bezocht en waren we onderdeel van een interview wat uiteindelijk uitgezonden is op de nationale jazz zender. Het was erg druk en erg gezellig in de stad omdat er veel culturele activiteiten waren georganiseerd.

Op werk is het druk omdat we veel taken krijgen. Vanwege dit ben ik van 10 naar 12 uur gegaan. Naast dit komen er twee nieuwe studenten collega’s bij per 1 december. Deze twee zijn gekozen uit 172 aanmeldingen (!) en dit was niet verwacht. Omdat er na een week tijd al ruim 100 aanmeldingen ontvangen waren, gingen ik samen met de andere studenten, een weddenschap afsluiten over het totaal aantal aanmeldingen. Na twee weken was de procedure gesloten en wat bleek, precies 172 sollicitanten! Ik had dus gewonnen (gebeurd mij nooit)! De verliezers moesten dus op taart trakteren :) Naast onze normale werkzaamheden, zijn we druk bezig met de voorbereidingen op hun komst omdat er diverse dingen nog niet gedaan waren. Ben erg benieuwd naar hun komst

Naast het werk en school was ik vaak te vinden in de studentenbar afgelopen maand. Zoals ik in mijn vorige update al had gezegd, stond het jaarlijkse gala op het programma met Moulin Rouge als thema. Er waren ruim 500 gasten en het was erg gezellig en druk. Ook was het mijn eerste keer als leidinggevende in de bar. Het waren maar twee uurtjes en dat was erg wennen omdat ik maar weinig mensen voorzag van drank en druk was met opdrachten geven en dingen regelen zodat de andere bartenders hun werk konden doen. Naast het gala werd ook ‘Oktoberfest’ georganiseerd en zal komende vrijdag Halloween gevierd worden in de bar. Tijdens Oktoberfest was ik voor de tweede keer leidinggevende en dit was een dienst van 7 uur met daarna schoonmaak. Op wat kleine puntjes had ik het goed gedaan als eerste keer leidinggevende met sluiting. Ook werd de bar schoongemaakt in de herfstvakantie. Ik moest de schuur buiten schoonmaken en had aparte kleding aan, zie foto’s.

Een week geleden was het ook mijn 23ste verjaardag. Op de dag zelf hebben vele mij gefeliciteerd, dank hiervoor nog. Ook hadden klasgenoten een taart gehaald en me stoel versiert met ballonen. Ook kwam een dag later Martijn en Nick me opzoeken voor een weekend. Zij brachten de felicitaties over van vele mensen en ook hadden ze cadeaus mee waaronder een nieuwe laptop (wel deels gefinancierd). Daarnaast brachten ze stroopwafels, pepernoten en schuimpjes mee :). Net zoals twee jaar geleden, was het erg gezellig. We hebben de stad doorgewandeld, typisch Deens gebruncht (smørrebrod met Snaps, een soort jenever) en mijn verjaardag gevierd in de studentenbar en bij me thuis. Ik zal wat foto’s bijvoegen :)

Het zwemmen staat op een laag pitje omdat ik tijdens het schoonmaken van de bar lelijk terecht ben gekomen op me kin en ik tijdens het gala me nagel flink bezeert heb. Hierdoor lag me kin open en is me nagel er bijna af. Ik hoop dat dit snel over is omdat ik het toch wel erg mis.

Verder heb ik niks te melden dus tot de volgende ronde!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Casper

Welkom op mijn profiel, Ik zal zo nu en dan een update doen waarin ik vertel over mijn avonturen hier in Denemarken. Ik woon hier omdat ik mijn master diploma aan de IT University of Copenhagen wil halen. Mocht je vragen hebben, stel ze gerust!

Actief sinds 05 Aug. 2013
Verslag gelezen: 361
Totaal aantal bezoekers 24722

Voorgaande reizen:

19 Januari 2015 - 04 Februari 2017

Master in Kopenhagen

18 Augustus 2013 - 17 Januari 2014

Halfjaar studeren in Kopenhagen

Landen bezocht: