Week 13&14 - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Casper Gras - WaarBenJij.nu Week 13&14 - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Casper Gras - WaarBenJij.nu

Week 13&14

Blijf op de hoogte en volg Casper

24 November 2013 | Denemarken, Kopenhagen

Week 13
Deze week had ik meer lessen die als input diende voor het huidige project, een bedrijfsbezoek bij een IT leverancier en deed ik mee aan de RoboCup. Een erg leerzaam en drukke week dus.

Op maandag stond er weer les op het programma die ging over supply chain management. Dit keer stond het in het teken van generieke strategieën van supply chain. Ook werden de presentaties behandeld die door de klas waren gemaakt over vijf IT begrippen, die ter ondersteuning van de supply chain kunnen worden ingezet. Zelf had ik geholpen met het uitleggen van het IT begrip ‘ERP’. Daarna naar de Deense les gegaan en dit keer was er geen training in de avond. Dit vanwege een algemene leden vergadering waar het nieuwe bestuur gekozen werd. De dag erna stond een les over marketing op het programma. Deze les was al echter eerder gegeven, dus had ik er weinig aan. Nadat de schooldag over was, rustig naar huis gegaan om vervolgens half drie naar de RoboCup te gaan. Deze begon om drie uur met een presentatie over wat de regels waren en wat het programma was voor de komende avond/nacht/ochtend. Nadat de presentatie was afgelopen, werd het lego uitgedeeld aan de groepen en gingen wij opzoek naar een lokaal. Na een lokaal te hebben gevonden, gingen we aan de slag om de robot te maken. Terwijl we bezig waren, werden er boodschappen langs gebracht. Zo werden blikjes cola, fanta en energy rondgebracht, maar ook appels, peren, chips en snoep uitgedeeld. Goed geregeld dus. Rond zes uur werden er vijftig(!) pizza’s gebracht en was er een korte onderbreking om snel te eten om vervolgens verder te gaan met het bouwen. In het lokaal waar we zaten stond ook een Playstation, dus af en toe werden er ook spelletjes gespeeld. Na een nacht lang van bouwen, testen en aanpassen, stond om half acht een ontbijt klaar. Snel ontbeten om vervolgens verder te gaan met het maken van de robot. Dit omdat de robot om negen het parcours afleggen, als testronde. Het parcours bestond uit het volgen van een witte lijn, een object ontwijken en een doolhof oplossen en een blikje een meter verplaatsen, zie de bijgevoegde foto’s. De testronde verliep niet echt geweldig, dus daarna weer druk aan de gang gegaan om het te ‘fixen’. Versie 2.0 stond om elf uur aan de start en deze ging een stuk beter dan de testronde. Nadat alle negen teams waren geweest, werd de Robocup afgesloten met de prijsuitreiking. Uiteindelijk zevende geworden, dus kon beter. Maar het was erg gezellig maar vermoeiend. Thuis gekomen en meteen naar me bed gegaan om wat slaap in te halen. Tot vijf uur geslapen om daarna rustig aan te doen en om tien uur weer naar bed te gaan.

Na een lange nacht geslapen te hebben, stond op donderdag een bedrijfsbezoek op programma bij Implement. Dit is een IT bedrijf wat consultancy levert en was erg interessant. De reden voor dit bezoek was antwoord te krijgen op vragen die we hadden over het project. In de avond lekker getraind. Vrijdag stond werd de les in tweeën gedeeld. Dit omdat de les die op donderdag op het programma stond werd ingeruild voor een bedrijfsbezoek. De ene les ging over upstream en downstream supply chain en de andere ging over het beschrijven van procesessen en over Object Oriented Programming (OOP). Ook kwam Anne, mijn contact persoon hier, langs om een presentatie te geven over de mogelijkheden om in het buitenland te studeren. In de avond nog getraind om vroeg naar me bed te gaan om bij te slapen van de Robocup.

In het weekend veel aan school gezeten en op zaterdagavond gebowld met vrienden. Tweede geworden uiteindelijk en drie strikes gegooid. Onderweg naar huis nog bij een supermarkt langs gegaan om wat chips en drinken te halen om daarna nog te gaan pesten en andere kaart spelletjes te spelen. Een lekker weekend dus!

Week 14
Deze week stond een tussenoplevering van het project op het programma, lessen over ERP systemen en ook over supply chain management.

Op maandag stond de les in het teken van ERP systemen met de focus op het programma SAP. Omdat ik hier al mee heb gewerkt, kon ik dit aan de rest van de klas zien. Zo heb ik dingen van vorige jaren kunnen laten zien en dit vond de klas erg leuk. Vervolgens naar de Deense les gegaan. In deze les stond het voorbereiden op het examen op het programma, wat al over drie weken plaatsvind. In de avond 2.7 kilometer gezwommen. Dinsdag stond er een korte les op het programma wat ging over inkoop en productie. De rest van de dag gewerkt samen met mijn team aan het project. Zo zijn we begonnen met het modeleren van het bedrijfsproces van DSB V en gingen we de tussenoplevering samen maken die de volgende dag voor elf uur ingeleverd moest worden. Deze bestond uit een kleine samenvatting van wat wij in het document gaan zetten en ook een voorlopige inhoudsopgave. Na pasta met tomaten en champignons te hebben gekookt, stond er een sprint training op het programma. Na de training verder gegaan met het project en Nederland tegen Colombia gezien. Woensdag stond er niks op het programma, behalve het uploaden van ons samenvatting. De rest van de dag veel gedaan aan school en films gekeken.

Op donderdag stond er een herhaling van marketing op het programma. Ik dacht dat de leraar hier een leidende rol zou nemen, maar dit bleek niet zo. De klas werd verdeeld in verschillende groepen en elke groep moest twee vragen beantwoorden. Vervolgens werd de groepen uit een gesplitst om aan te schuiven bij de andere groep om te horen wat hun antwoorden waren op hun vragen. Na dit gingen we door met het project en ontvingen we uitgebreide feedback op onze oplevering. Vrijdag ging de les over manieren om bedrijven te verbeteren doormiddel van meten. Want meten is weten zeggen ze wel eens. In de avond lekker getraind en vervolgens de stad ingegaan om samen met het team een verjaardag te vieren van een zwemgenoot, wat erg gezellig was. Ook nieuwe mensen ontmoet en me zelf voorgesteld in het Deens :), dit ter voorbereiding op mijn examen op 9 december. Een goed begin van het weekend dus.

Zaterdag lekker lang geslapen en de rest van de dag niet veel uitgevoerd. In de avond gebakken aardappels met vissticks gegeten en in de avond live Nederlandse tv gekeken. Zondag stond werken aan het project op het programma en lekker lui doen. In de avond pizza gegeten.