Week 17 en 18 - Reisverslag uit Zaandam, Nederland van Casper Gras - WaarBenJij.nu Week 17 en 18 - Reisverslag uit Zaandam, Nederland van Casper Gras - WaarBenJij.nu

Week 17 en 18

Blijf op de hoogte en volg Casper

25 December 2013 | Nederland, Zaandam

Hier een update vanuit mijn vakantie adres in Nederland. Afgelopen twee weken erg druk geweest met het examen project, vandaar dat ik mijn blog niet heb kunnen bijhouden.

In de laatste twee weken heb ik in een ander gebouw aan het project gewerkt. Dit was oorspronkelijk de planning voor het gehele semester, maar de verbouwingen liepen uit. Dit gebouw is maar op vijf minuten lopen in plaats van vijftien minuten fietsen, dus ik ben daar erg blij mee. De dag begon met een rondleiding in het nieuwe gebouw en een kleine introductie waar de leraren zitten, waar er koffie te halen is en andere praktische dingen. Na de introductie een plek gevonden in het gebouw om verder te werken aan het project. Om kwart voor twee naar de Deense school gefietst om voor te bereiden op mijn Deens examen samen met wat klasgenoten. Het was een mondeling examen waarin ik diverse vragen over mijzelf moest beantwoorden en ik moest een aantal vragen stellen over een foto. Uiteindelijk geslaagd en daar was ik erg blij mee. In de avond nog getraind.

De rest van de week erg druk geweest met het project wat gaat over Carlsberg, het biermerk. Wij besloten eerst de Carlsberg organisatie wereldwijd te analyseren om vervolgens ons te focussen op een onderdeel van het bedrijf waar het slechter gaat dan de rest. Uit onze analyses kwam naar voren dat Carlsberg in een lastig pakket zit in Rusland, vandaar dat wij hier op gingen focussen. De taken die ik zoal heb uitgevoerd waren: de biermarkt onderzoeken in Rusland, de strategie van Carlsberg analyseren en was ik begonnen met het IT deel van het project. Ook heb ik de andere geholpen met hun deel, omdat het een groepsproject is.

Gedurende de week een aantal keer in de avond getraind en ging ik woensdagavond nog met een groep wat drinken tijdens de voetbalwedstrijden. Donderdagavond ook nog naar de bioscoop om de nieuwste Hunger Games te zien met een groep. Omdat de film erg lang duurde, sliep ik pas laat en dat merkte ik de volgende dag met het opstaan. Had me verslapen dus. Ik was om half tien op school aangekomen en ging vier uur weer naar huis. In de avond nog lekker getraind en op het programma stond vijftien keer tweehonderd meter. Het was zwaar maar ging erg lekker en ik zwom elke 2.40, best aardig vond ik dat van mezelf. Omdat het zwembad aan het verbouwen is, konden we geen gebruik maken van de sauna, wat na een zware training best jammer is. Na de training nog de stad in geweest omdat ik met mensen had afgesproken om van hun afscheid te nemen omdat het voor hen alweer het laatste weekend was in Kopenhagen. Het was erg gezellig en ik lag zaterdagochtend om half zeven er al in.

De rest van het weekend veel aan school gezeten en bijgekomen van mijn drukke schoolweek.

Mijn laatste week in Kopenhagen van 2013 stond in het teken van het afronden van het project. Veel lange dagen gemaakt waarvan de woensdag de langste was van negen s’ochtends tot aan elf uur s’avonds.

Maandag heb ik mijn onderzoeken naar de strategieën afgerond en mijn onderzoek in de Russische markt. Omdat ik geen Deens meer had, kon ik doorwerken tot vier uur. Dit bleek een voorbode van de rest van de week te worden, lange dagen maken om het project af te ronden. In de avond nog getraind, dit keer in een ander zwembad omdat het zwembad waar we normaal in zwemmen, aan het verbouwen is. In de training 4x5x100 gezwommen elke 1.20, dus ik was moe maar voldaan. Daarna lekker geslapen om de volgende dag weer verder te gaan aan het project. Van negen tot vijf aan het project gezeten, snel gegeten en getraind. Na de training nog met een groep wat gedronken in de stad.

Woensdag, twee dagen voor de deadline, stond nog genoeg op het programma. We besloten om deze dag te gebruiken om alles af te maken en de laatste dag te gebruiken om spelling te checken, grammatica en de ‘puntjes op de i’ te zetten. Hierdoor werd de woensdag een erg lange dag van negen uur s’ochtends tot aan elf uur s’avonds. Tussendoor een paar keer naar de Lidl geweest om voedsel te halen en in de avond nog pizza gehaald. Om elf uur alles afgerond en dat was net op tijd omdat het schoolgebouw dicht ging. Uitgeput in mijn bed geploft.

Donderdag spraken we af om half tien om gezamenlijk door het document te lopen om te checken op spelling en grammatica. Dit bleek langer te duren dan verwacht, dus ook weer een lange dag geworden tot zes uur, maar dan was het wel helemaal klaar. In de avond nog met Thomas en Laura wat gedronken omdat het de laatste mogelijkheid was om elkaar te ontmoeten in Kopenhagen. Ook nog wat dingen meegekregen zoals uien en aardappels wat ik kon gebruiken tijdens mijn laatste avondmaal.
Vrijdag was het inlever dag. Ik ging rond tien uur naar school om het document, uitgeprint door mijn teamgenoten, in te leveren. Na iedereen een prettige vakantie en dagen te hebben gewenst, de stad nog in geweest om cadeautjes te kopen voor de familie. Daarna snel gegeten, rugtas ingepakt en de laatste keer trainen bij de vereniging. Vervolgens ook nog de eerste laatste vrijdag van de maand gevierd met de club en veel gedobbeld onder het genot van Belgische Hoegaarden. Tijdens het laatste potje om half vijf, ging mijn wekker die ik had gezet om wakker te worden. Snel iedereen een prettige kerst en oud/nieuw gewenst om daarna snel me spullen opgehaald bij mijn huis om half zes de bus naar het vliegveld te pakken. Na het inchecken, kerstbier gehaald te hebben en anderhalf uur gewacht te hebben, vloog ik kwart over acht weg uit Kopenhagen naar Amsterdam. Om tien uur aangekomen en mijn ouders en broer weer na vier maanden terug te zien. Ze haalden me namelijk op. Omdat ik niet geslapen gehad, nog drie uur in gepowernapt en in de avond nog naar een verjaardag geweest om weer bekende weer te zien.

Glædelig jul og vi ses

  • 25 December 2013 - 16:54

    Tante Martha:

    Casper waar haal jij in hemelsnaam al die energie vandaan? Je Deens in ieder geval afgerond dat is lekker en alles in geleverd geeft wel een fijn gevoel in de vakantie.
    Wist niet dat daar ook een Lidl was hier is er n.l. ook één.
    Nou laat je lekker verwennen deze dagen en dan weer terug om alles af te sluiten. Fijne dagen en groetjes uit Assendelft

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Casper

Welkom op mijn profiel, Ik zal zo nu en dan een update doen waarin ik vertel over mijn avonturen hier in Denemarken. Ik woon hier omdat ik mijn master diploma aan de IT University of Copenhagen wil halen. Mocht je vragen hebben, stel ze gerust!

Actief sinds 05 Aug. 2013
Verslag gelezen: 503
Totaal aantal bezoekers 24802

Voorgaande reizen:

19 Januari 2015 - 04 Februari 2017

Master in Kopenhagen

18 Augustus 2013 - 17 Januari 2014

Halfjaar studeren in Kopenhagen

Landen bezocht: