Eerste week - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Casper Gras - WaarBenJij.nu Eerste week - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Casper Gras - WaarBenJij.nu

Eerste week

Door: Casper Gras

Blijf op de hoogte en volg Casper

26 Augustus 2013 | Denemarken, Kopenhagen

De eerste week zit er al weer op in het mooie Kopenhagen! Deze week nog geen school gehad maar wel een paar andere leuke dingen. Zo had ik afgelopen woensdag een presentatie op KEA, de school waaraan ik ga studeren. In deze presentatie was veel introductiegepraat en wat opsommingen van nuttige informatie. Zo ben ik te weten gekomen dat je niet met twee personen op één fiets mag rijden en dat je moet aangeven als je wilt stoppen op de fiets. Ook werd het programma van de week uitgelegd. Zo stond een rondtoer door de stad op het programma en het aanvragen van het magische CPR nummer. Dit nummer is te vergelijken met het BSN nummer in Nederland en hiermee kan ik een bankrekening openen, gratis taalcursussen volgen, gratis naar de dokter en boeken lenen in de bibliotheek. Verder wordt bijna bij alle dingen waar een contract aan verbonden is, om dit nummer gevraagd. Best handig dus om deze te krijgen.
Donderdag stond de toer door Kopenhagen op het programma. We verzamelden rond 14.15 bij de school om vervolgens ons een weg te banen door de mooie stad van Kopenhagen. Als eerst liepen we in de buurt van de school rond en vertelde onze coördinator en begeleidster, Anne, diverse dingen over de buurt. Zo is een buurt, die erg gevaarlijk was, veranderd in een hippe buurt waar veel te doen is. Ook ging de toer langs het graf van Hans Christiaan Andersen, de bekende schrijver van de Kleine Zeemeermin en het Lelijke Eendje, die op de begraafplaats Assistens Kirkgård is begraven. Dit is ook een groot en mooi park. We gingen verder en we liepen door een van de drukste straten van Kopenhagen om de bus te nemen naar de Christianhavn buurt. De buurt ligt aan de andere kant van de stad, dus diverse dingen van Kopenhagen gezien vanuit de bus. Uitgestapt in de buurt liepen we rond. In de buurt staat de Vor Frelsere Kirke die we gingen beklimmen. Eenmaal boven, na 200 treden(!), hadden we een geweldig overzicht van de stad. Zo kon de brug naar Zweden worden gezien, de Nyhavn en de Kleine Zeemeermin, die vrijdag 100 jaar bestond. Na weer beneden te zijn gekomen, wat veel makkelijker ging, gingen we naar Christiania, een buurt van Kopenhagen waarin je terug wordt gegooid in de hippietijd. Overal waar je kwam kon je de wietlucht goed ruiken en het kon het op straat worden gekocht. Om deze reden mochten er geen foto’s worden genomen in deze buurt. Verder kon erin de buurt diverse dingen goedkoop worden gekocht en heerste de hippiecultuur erg. Nadat we de buurt uit waren, namen we een veerpont terug naar de stad. Vanaf het water de Kleine Zeemeermin gezien, de sloep gezien van de Deense koningin, het muziekgebouw en de Nyhavn. Toen was de toer over en nadat sommige personen foto’s hadden gemaakt op het station van Kopenhagen, gingen we terug naar huis. Moe van het vele lopen, dus snel naar bed.
Het aanvragen van het CPR nummer stond op vrijdag op het programma. Tijdens de introductie kreeg ik formulieren die ik thuis moest invullen. Tijdens de aanvraag moesten deze formulieren worden ingeleverd samen met een pasfoto. Na een half uur wachten in de rij, kon ik de formulieren inleveren en was mijn aanvraag in behandeling genomen. Nu drie weken wachten op het de bevestiging en dan pas kan ik de kaart ophalen op het gemeentehuis. In de avond kwamen wat vrienden van mijn huisgenoot langs. Na wat rondjes busdriver, pesten en dorak, een Russisch kaartspel, naar bed. Het was erg gezellig!
In het weekend niet veel uitgevoerd om uitgerust te kunnen beginnen aan mijn school. Deze begint maandagmorgen 9 uur. Ben erg benieuwd!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Casper

Welkom op mijn profiel, Ik zal zo nu en dan een update doen waarin ik vertel over mijn avonturen hier in Denemarken. Ik woon hier omdat ik mijn master diploma aan de IT University of Copenhagen wil halen. Mocht je vragen hebben, stel ze gerust!

Actief sinds 05 Aug. 2013
Verslag gelezen: 343
Totaal aantal bezoekers 24795

Voorgaande reizen:

19 Januari 2015 - 04 Februari 2017

Master in Kopenhagen

18 Augustus 2013 - 17 Januari 2014

Halfjaar studeren in Kopenhagen

Landen bezocht: