Week drie en vier - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Casper Gras - WaarBenJij.nu Week drie en vier - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Casper Gras - WaarBenJij.nu

Week drie en vier

Door: Casper Gras

Blijf op de hoogte en volg Casper

15 September 2013 | Denemarken, Kopenhagen

De afgelopen twee weken zijn voorbij gevlogen. Zo heb ik mijn eerste zwemtraining achter de rug, eerste paar schoolfeestjes gehad en op bezoek geweest bij het hoofdkantoor van de grootste telecomprovider van Denemarken.

In de eerste week van mijn verblijf heb ik me aangemeld bij de USG. Dit is een studentenvereniging waar je diverse sporten kan beoefenen. Deze vereniging heeft onder andere ook een eigen zwemclub en omdat ik lid ben geworden, mag elke dag trainen. Dit voor maar 1100 kronen per jaar, wat omgerekend 150, - euro is. Prima geregeld dus. Naast dat ik kan trainen, organiseren ze ook andere activiteiten buiten het zwemmen om. Zo zijn er themafeesten, een trainingskamp en gezellige avonden. Op 2 september stond mijn eerste training op het programma in een erg mooi 50 meter zwembad. Op andere dagen worden de trainingen gegeven in andere zwembaden. Zo wordt de training van dinsdag in een oud zwembad gegeven waar geen officiële wedstrijden plaats mogen vinden, behalve de clubkampioenschappen. Het verschil dus erg groot. In de rest van de week heb ik drie keer meer getraind, op dinsdag, donderdag en vrijdag.

Vrijdag stond de eerste ‘Friday Bar’ op het programma. Hier kunnen studenten elkaar ontmoeten onder het genot van een hapje en een drankje. Ik ging met een paar klasgenoten heen en het was erg gezellig. Zouden ze ook eens in Nederland moeten organiseren. In de avond stond een zware training op het programma, dus ik begon het weekend goed. In het weekend heb ik gewassen, kaartspellen gespeeld op het dakterras en niet veel uitgevoerd.

Afgelopen woensdag stond een excursie gepland naar TDC, de KPN van Denemarken. Zij verkopen telefoondiensten en beheren de kabels waarmee Denen kunnen internet, bellen en tv kunnen kijken. Tijdens de rondleiding werden diverse dingen uitgelegd zoals hoe de oude manier van telefoneren ging, waar ze mee bezig zijn en wat de toekomst bied. Zo wordt in het gebouw 1.2 miljoen draden aan elkaar verbonden. Aan het eind van de rondleiding gingen we ook nog de hoogste toren van Kopenhagen beklimmen wat resulteerde in een mooi uitzicht over de stad. Op de donderdag stond een rondvaart gepland in de haven van Kopenhagen. Tijdens de rondvaart werd vanuit architectuurprincipes de haven uitgelegd. Zo hebben de Denen erg goed nagedacht over hun bestemmingsplannen en hebben ze zich laten inspireren door andere Europese steden. Zo heeft Kopenhagen een kunstmatig eiland gemaakt en daarop nieuwe woningen gebouwd. Dit idee hebben ze waarschijnlijk in Nederland opgedaan.

Vrijdag stond een les op het programma over risico management en hoe ze dat hebben gedaan bij TDC. Bij het ontwerpen van het gebouw hebben ze rekening gehouden met aanslagen, hebben ze schuilkelders gemaakt waarin bewoners konden schuilen tegen atoombommen en andere gevaren die mogelijk konden plaatsvinden. Na school op het dakterras gezeten en een Nederlander ontmoet die ook aan de Hogeschool van Amsterdam studeert. Hij doet echter Bouwkunde. In de avond stond een klasfeestje op de planning. Het was: ‘Bring your own drinks’ principe en het was erg gezellig. Veel kaartspelletjes en tafelvoetbal gespeeld en veel gelachen met me klasgenoten. Daarna nog naar een KEA introductie feest geweest waardoor ik pas om 5 uur in me bed lag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Casper

Welkom op mijn profiel, Ik zal zo nu en dan een update doen waarin ik vertel over mijn avonturen hier in Denemarken. Ik woon hier omdat ik mijn master diploma aan de IT University of Copenhagen wil halen. Mocht je vragen hebben, stel ze gerust!

Actief sinds 05 Aug. 2013
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 24799

Voorgaande reizen:

19 Januari 2015 - 04 Februari 2017

Master in Kopenhagen

18 Augustus 2013 - 17 Januari 2014

Halfjaar studeren in Kopenhagen

Landen bezocht: